Irak ve İran arasında yeni diplomatik adımlar atılıyor. ABD ve İran heyetleri, İsviçre'nin Luzern bölgesinde düzenlenen üst düzey görüşmelerde tarihi ilerlemelere imza attı. Müzakerelerin ilk turu, taraflar arasında kayda değer pozitif gelişmelerin yaşandığını gösteriyor. Bu zirvede, bölgesel istikrar ve nükleer programlar konularında önemli kararlar alındı.
Katar ve Pakistan tarafından yapılan ortak açıklamada, müzakerelerin 'olumlu ve yapıcı bir atmosferde' geçtiği ve yeni mekanizmaların kurulduğu belirtildi. Ayrıca, yaklaşık 100 dakika süren görüşmelerde, ABD ve İran’ın stratejik konuları görüşmek üzere doğrudan iletişim kurma kararı alınması dikkat çekti. Taraflar, arabuluculuk sürecinin siyasi denetimini sağlayacak üst düzey bir komite kurulması konusunda anlaşmaya vardı ve nihai anlaşma için 60 günlük bir yol haritası üzerinde uzlaştı.
Görüşmelerin önemli başlıklarından biri de Hürmüz Boğazı oldu. Taraflar, ticari gemilerin güvenli geçişini sağlamak ve olası yanlış anlamaları önlemek amacıyla doğrudan iletişim hattı kurmayı kabul etti. Ayrıca, Lübnan'daki çatışmaların sona erdirilmesi ve askeri operasyonların durdurulması için bir çatışma önleme birimi kurulması da kararlaştırıldı. Teknik heyetler, hafta boyunca Luzern'da çalışmalarını sürdürecek.
Ortak açıklamada, Pakistan ve Katar'ın, diplomatik süreci desteklemek ve nihai anlaşmaya ulaşmak amacıyla çaba gösterecekleri vurgulandı. Pakistan Dışişleri Bakanı, uranyum zenginleştirme seviyesinin düşürülmesi konusunda ABD ve İran arasında uzlaşı sağlandığını açıkladı. ABD Başkan Yardımcısı JD Vance ise bölgede kalıcı barış ve istikrar için çalışmaya devam edeceklerini belirtti.
Hatırlanacağı üzere, İran ve ABD, Pakistan’ın arabuluculuğunda 14 Haziran’da 14 maddelik bir mutabakata varmıştı. Bu anlaşma, Lübnan ve Hürmüz gibi kritik bölgelerde istikrarı sağlamaya yönelik adımlar içeriyordu. Görüşmelerin devamı, bölgenin barış ve güvenliği açısından büyük önem taşıyor.