Valilik ve İdil Kaymakamlığının öncülüğünde yürütülen Köye Dönüş Projesiyle Mağara köyü eski canlılığına kavuşuyor.
İçişleri Bakanlığı'nın destekleriyle başlatılan proje kapsamında köyde altyapı ve üst yapı çalışmaları tamamlandı. Yapılan çalışmalarla 9,2 kilometrelik yol, 2,2 kilometre sulama sistemi, arıtma tesisi, kanalizasyon hattı, anıt mezar ve aydınlatma direkleri kuruldu. Yurt dışında yaşayan yaklaşık 20 aile ile birlikte toplam 10 ev onarılırken, yeni dönüşler de bekleniyor.
Uzun yıllar Almanya'da yaşayan Nusrettin Genç, AA muhabirine yaptığı açıklamada, '48 yıl Avrupa'da kaldım. Köyümde kendimi güvende hissediyorum. Elektrik, su ve kanalizasyon sorunları çözüldü, şu an yaşamaya hazırız. 5 aile geri döndü, 20 kişiyle irtibat halindeyiz ve diğer aileler de dönüş yapmak istiyor.' ifadelerini kullandı. Genç, köydeki gelişmelerle birlikte birçok köylünün gelmeye hazır olduğunu belirtti.
Köye olan ilgide artış gözlemlenirken, gezginler ve turizm sektörü temsilcileri de köydeki hareketliliğin farkında. Bir grup öğretmen, köydeki yaşamın hızla canlandığını ve turizm potansiyelinin yüksek olduğunu dile getirdi. Anlatılanlara göre, burası Türkiye'de eşine az rastlanır bir iç turizm noktası haline geliyor.
İl Kültür ve Turizm Müdürü Celal Baz ise bölgedeki turizm hareketinin hızla arttığını ve köyün yaklaşık 1200 yıllık tarihiyle önemli bir kültürel miras olduğunu söyledi. Baz, 'Köydeki mağara odaları ve huzurlu ortam, turizm açısından büyük ilgi çekiyor. Köyde sürdürülen çalışmalar ve altyapı desteği ile burası hem turizmde hem de yerel yaşamda önemli bir merkez haline geliyor.' diyerek, köydeki dönüşlerin devam edeceğine işaret etti.