ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Hürmüz Boğazı'nda yaşanan gelişmeler hakkında açıklamalarda bulundu. Rubio, Umman ile ilişkilerin iyi olduğuna vurgu yaparak, Umman'ın Hürmüz Boğazı'nda bir geçiş ücreti sistemine karşı olduğunu belirtti. Bu açıklama, bölgedeki gerginliklerin azaltılması ve güvenliğin sağlanması adına önemli bir adım olarak görülüyor.
Öte yandan Umman Dışişleri Bakanı Bedr bin Hamed el-Busaidi, ABD ile İran arasında imzalanan ve detayları üzerinde görüşmeler sürdürülen mutabakat zaptını desteklediklerini ifade etti. Busaidi, Hürmüz Boğazı ile ilgili düzenlemelerin herhangi bir geçiş ücreti uygulamasını içermediğini vurgulayarak, bölgedeki uluslararası hukuk ve Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi kapsamında sorumluluklarını yerine getirmeye devam edeceklerini belirtti.
Umman'ın, Hürmüz Boğazı'na kıyısı bulunan bir devlet olarak, denizcilik güvenliği ve seyrüsefer özgürlüğünün korunmasında uluslararası camiaya destek verdiğine değinen Busaidi, bölgedeki istikrar ve barışın sağlanması için yapılacak tüm uluslararası çalışmalara katkı sunacaklarını dile getirdi. Ayrıca, yapılan açıklamalarda bölgedeki herhangi bir geçiş ücretinin gündemde olmadığını yineledi.
Geçmişte yaşanan gelişmeler ve müzakerelerin seyri, bölgedeki yeni dengeleri şekillendirmeye devam ediyor. İran ile ABD arasında Katar ve Pakistan arabuluculuğunda gerçekleştirilen müzakerelerin ilk turu 21 Haziran'da tamamlandı. Taraflar, 14 maddelik mutabakat zaptının uygulanmasına ilişkin teknik detaylar üzerinde çalışıyor. Ayrıca, üst düzey bir komite kurulması ve 60 günlük bir süreçte nihai anlaşmaya ulaşılması hedefleniyor. Bu süreçte, yaptırımların kaldırılması, nükleer program ve bölgesel güvenlik konuları da gündemde yer alıyor.