Türkiye, çevre ve ekonomik kaynaklarını koruma ve sürdürülebilir büyüme hedefleriyle önemli bir adım atıyor. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı koordinasyonunda, Türkiye Çevre Ajansı tarafından yürütülen Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) Sistemi, 1 Temmuz itibarıyla ulusal entegrasyon sürecine giriyor. Sistem, doğrudan vatandaşlardan işletmelere, üreticilerden geri dönüşüm sektörüne kadar geniş bir iş birliği ağıyla ambalajların kontrollü şekilde toplanmasını ve yeniden ekonomiye kazandırılmasını amaçlıyor. HOREKA sektöründeki oteller, restoranlar ve kafeler de bu dönüşümün aktif bir paydaşı olarak, sistemin sahadaki yaygınlaşmasında önemli rol üstleniyorlar.
Sistem kapsamında marketler, bakkallar ve büfeler iade noktası olarak, işletmeler ise kendi bünyelerinde tüketilen DOA logolu ambalajları biriktirerek sisteme katkı sağlıyor. Bu sayede ambalajların düzenli toplanması, geri kazanım ve yeniden üretim süreçlerinin verimliliği artırılarak, kaynaklar daha etkin kullanılıyor. Türkiye Çevre Ajansı Başkanı Nurullah Öztürk, yaptığı açıklamada “DOA Sistemi ile çevre, ekonomi ve kaynak yönetiminde güçlü bir dönüşüm gerçekleştiriyoruz. Hep birlikte bu değişimin bir parçası olmalıyız.” diye vurguladı.
HOREKA işletmeleri için düzenlenen sistemde, her ambalaj için 0,20 TL teşvik elde edilmesi, ekonomik katma değer sağlayıp, hem geri dönüşüm hem de işletmelerin kazanç kapısını aralıyor. Yetkililere göre, sistemin yaygınlaşmasıyla ambalaj hammaddesi ithalatında yüzde 35-40 oranında azalma, yıllık yaklaşık 30 milyar liralık katkı ve sera gazı emisyonlarının yaklaşık 37 bin ton azaltılması gibi sürdürülebilir hedefler mümkün olacak. Ayrıca 1,3 milyar kilovatsaat enerji tasarrufu ve 3,6 milyon varil petrol kullanımının önlenmesi de bu sistemin sağladığı diğer önemli kazanımlar arasında yer alıyor.